Co může spojovat zahradníky a lékaře v první linii?

21. listopad 2025

rozhovor s Jiřím Bartošem

Zahradní centra CS tvoří síť 23 nezávislých zahradnických prodejen z České republiky a Slovenska, které sdílejí společnou značku, know-how a hodnoty. Od roku 2020 se aktivně zapojují do podpory humanitární pomoci. Pravidelně přispívají na činnost organizace Lékaři bez hranic, kterou považují za důvěryhodného partnera. Od roku 2020 podpořila Lékaře bez hranic štědrou částkou přesahující 5,5 milionu korun. U zrodu spolupráce s Lékaři bez hranic stál jeden z předsedů sdružení pan Ing. Jiří Bartoš. Co ho k podpoře vedlo a jak ho partnerství s humanitární zdravotnickou organizací naplňuje, se dočtete v následujícím rozhovoru, který jsme uskutečnili během slavnostního večera setkání všech Zahradních center za příležitosti zhodnocení roku a předání daru Lékařům bez hranic. 

zahradní centra

Můžete mi popsat váš příběh, jakým způsobem jste se dostali k podpoře Lékařů bez hranic?
V rámci našeho družstva Zahradní centra CS jsme chtěli realizovat projekt s přesahem – něco, co by mělo pozitivní dopad. Zvažovali jsme různé možnosti, jako UNICEF, ekologické iniciativy nebo místní spolky. Nakonec jsme se rozhodli pro Lékaře bez hranic, protože poměr mezi náklady na správu a částkou, která jde přímo na pomoc, nám připadal nejefektivnější. Věříme, že takto budou naše prostředky využity co nejlépe. 

Na jakém principu funguje vaše finanční podpora? 
Jsme společenství 23 zahradních center z Česka a Slovenska. Rozhodli jsme se, že z každého prodaného pytle substrátu nebo mulčovací kůry, které nabízíme pod jednotnou značkou, věnujeme 2,50 Kč na podporu Lékařů bez hranic. 

Jaký význam má pro vás spojení vaší značky Zahradní centra CS s humanitární zdravotnickou pomocí? 
Zahradníci se historicky zapojovali do společenského dění – už od první republiky. Lékaři bez hranic působí nezištně po celém světě, ať už jde o válečné konflikty, přírodní katastrofy nebo jiné humanitární krize. Spojení s touto organizací nám dává smysl, protože chceme pomáhat nejen lokálně, ale i v rámci širšího dosahu. 

Co by podle vás mohlo neziskovým organizacím pomoci lépe komunikovat s firmami nebo společnostmi podobné té vaší? 
Klíčová je konkrétní a otevřená spolupráce, ideálně dlouhodobá. Spojení značek zvyšuje povědomí i mezi širokou veřejností. Informace o spolupráci s Lékaři bez hranic na každém pytli substrátu se dostává k přibližně 400 tisícům zákazníků. Na prodejnách máme bannery a někteří kolegové využívají i hlasové smyčky v interním rozhlasu. Tímto způsobem se informace o podpoře dostává k lidem přirozeně a efektivně. 

Jakou roli podle vás hraje společenská odpovědnost firem v dnešním světě – a proč je pro vás důležité být její součástí? 
Když se společenská odpovědnost stane součástí firemní kultury, vysílá to jasný signál zaměstnancům i zákazníkům. Obchod by neměl končit u dveří firmy – měl by mít přesah. Nikdo z nás neví, kdy bude sám potřebovat pomoc. 

Co vás osobně nebo jako tým nejvíce inspiruje k tomu, abyste pomáhali druhým? 
V našem družstvu působí lidé, kteří mají silné hodnotové ukotvení. Spolupráce s Lékaři bez hranic získala ještě větší význam během covidu a války na Ukrajině, kde Lékaři bez hranic působí. Mnozí z nás mají starší rodiče, které covid zasáhl, nebo zaměstnávají pracovníky z Ukrajiny – včetně žen, které přišly o své muže. Máme tedy i osobní zkušenosti, které nás motivují pomáhat. 

Kdybyste měl jednou větou popsat partnerství Zahradních center s organizací Lékaři bez hranic, jaká by to byla? 
Naše spolupráce vstupuje do šestého roku. Jsem za ni velmi rád – funguje dobře, je dlouhodobá a opakovaná. Osobně mi přináší klid a vnitřní uspokojení. Já osobně se nepodílím přímo na dobré vůli tak jako Lékaři bez hranic, protože oni jsou v té první linii, ale pokud je můžeme alespoň na dálku podpořit, tak to budeme dělat rádi dál.